Thursday, May 5, 2011

SIAPA FRANCIS PAUL SIAH?


Siapa Francis Paul Siah? Lawyer, doktor, Menteri?(he he he..aku pinjam dialog dalam cerita Ibu Mertua Ku) Cheh! Hanya seekor lalat yang suka buat bising bila tengok makanan! Lalat nie kalau jumpa makanan yang tidak ditudung, memang suka sangat! Ramai geng-geng akan datang mengerumuni makanan tersebut, lepas tu lalat-lalat ini akan tinggalkan taik! Jadi jangan makan makanan yang sudah dihinggapi lalat sebab boleh bawa penyakit seperti sakit perut, cirit birit dan bermacam-macam lagi! Lalat juga spesies yang bawa banyak penyakit!

Anggap la ajakan dan desakan Francis Siah itu macam dengungan lalat yang suka-suka buat bising bila ada orang suruh dia buat bising! Kalau ingat harmoni dan perpaduan kaum, tak payah la dengar cakap seekor lalat yang dulu pernah makan gaji dengan kerajaan Sarawak! Dulu dia gigit tangan orang yang suap makanan ke perut dia dan keluarga dia sebab itu dia kena buang kerja!

Ramai orang tak kenal siapa Francis Paul Siah sebenarnya, termasuk lah aku yang terpaksa bertanya dengan orang-orang media yang pernah bekerja dengan nya! Dia tubuhkan MoCS (Movement For Change,Sarawak) kerana dulu dia bercita-cita nak jadi Presiden sebuah parti politik tetapi tak kesampaian kerana tidak diterima oleh kebanyakan ahli parti! Macam Anwar Ibrahim juga cerita Francis Siah nie! Kecewa tidak diterima dalam parti politik, Francis Siah wujudkan MoCS sebagai platform untuk menentang kerajaan Sarawak malah bekerjasama dengan pukatan pembangkang!

Francis Siah merasakan diri dia cukup terkenal dan berpengaruh hingga satu ketika berani memberi kata dua kepada SNAP dan juga ahli-ahli PKR yang lompat parti! Francis Siah bercita-cita menjadi Ketua Pembangkang sebenarnya tetapi DAP, PKR, PAS dan SNAP tak peduli sangat teguran serta nasihat beliau. Lucunya Francis Siah boleh beri pengiktirafan kepada beberapa calon yang menentang BN sebagai ‘winnable candidate’ tetapi semuanya kalah! Hua hua hua..hua..

Francis Siah bercadang juga tubuhkan pasukan pembangkang di Sarawak namun tiada sambutan dari kalangan frustrated politicians yang lain! Francis Siah tak suka dengar cakap orang, cuma dia saja yang betul dan orang lain perlu ikut cakap dia! Perangai Francis Siah nie gila-gila dan suka cari publisiti murahan! Dia tak nak sertai DAP, PKR mau pun SNAP sebab dia tak dapat jadi Presiden sebab itu dia tubuhkan satu pertubuhan sendiri seperti MoCS!

Kalau lah gerombolan pembangkang lain tidak ambil peduli nasihat dan teguran Francis Siah ini, kenapa rakyat Sarawak perlu ikut kata dia? Francis Siah bersikap kurang ajar dengan Pehin Sri Taib dan kerajaan yang dipilih oleh rakyat! Berani Francis Siah bagi kata dua kepada Pehin Sri Taib dan cuba timbulkan huru hara di Sarawak? Mungkin Francis Siah percaya dan yakin benar kaum Cina keseluruhanya akan menyokong tindakan bodoh dan bangang beliau itu? Mungkin Francis Siah amnesia bagaimana Peristiwa 13 Mei berlaku? Jangan main api Francis Siah, nanti membakar diri! Ingat ini ‘ramai anak Sarawak sanggup mati demi mempertahankan Pehin Sri Taib Mahmud’ seperti kata aisanda dalam blog Keadilan Untuk Sarawak dan Senator Idris Buang!

Buatlah Francis Siah kalau berani! Kami cabar Francis Siah kumpul orang ramai untuk buat demonstrasi tersebut! Biar berputih tulang, jangan berputih mata! Lalat nie anggap diri dia macam Mao Zedong boleh ajak jutaan rakyat gulingkan kerajaan yang sah dipilih oleh rakyat sendiri!

No comments:

Post a Comment