Tuesday, May 3, 2011

Baru Bian Semakin Menderita


Meskipun mampu menewaskan BN di Ba Kelalan, Baru Bian gagal menjadi Ketua Menteri Sarawak. Lebih malang lagi Baru Bian tidak diangkat menjadi Ketua Pembangkang dalam Kabinet Bayangan pembangkang. Baru Bian hanya layak menjaga portfolio Tanah Adat Bumiputera! Itu pun atas lantikan DAP!

Dalam kabinet impian DAP, Wong Ho Leng paling layak sebagai Ketua Pembangkang, dan jika pembangkang menang beliau akan menjadi Ketua Menteri Sarawak! Kempen mengangkat Baru Bian sebagai Ketua Menteri oleh Chong Chieng Jen, Setiausaha Agung DAP Sarawak hanya untuk mengaburi mata pengundi bumiputera yang kaum Cina tidak tamak jawatan tersebut! DAP sudah sedia maklum 'aura' Baru Bian akan membawa kemenangan kepada DAP tetapi bukan kepada pakatan keseluruhannya!

DAP juga melantik calon PAS yang kalah, Adam Ahid untuk jaga hal ehwal agama islam. Terpaksa la Adam Ahid dilantik untuk merasa jadi Yang Berhormat walau pun kalah! Peliknya kemana perginya Ali Biju yang menang di Krian? Kenapa Ali Biju tidak dilantik? Lihat lah senarai kabinet impian DAP, semuanya ahli DAP! Itukah namanya multiracial? Kenapa tak lantik ahli-ahli pakatan yang lain walau pun kalah? Inilah yang memeningkan kepala hotak Baru Bian? Kenapa lebih ramai ahli-ahli DAP daripada PKR dan PAS dalam kabinet bayangan?

No comments:

Post a Comment